Корисна біологія

Біологія 9 клас

Тема: Будова і функції сечовидільної системи.
Мета: Визначити основні шляхи видалення продуктів обміну з організму, ознайомити з будовою і функціями сечовидільної системи, розвивати навички роботи з підручником, вміння проводити аналіз тексту та проводити на його основі висновки, розвивати навички інтерактивного спілкування, виховувати цікавість до свого організму, почуття колективізму, толерантності.
Девіз: .Добре того навчати – хто хоче все знати.

Хід уроку
І. Організаційна частина.
Учитель. -Добрий день, діти! У нашому житті , як казали давні ,усе тече , усе змінюється. Нехай незмінним залишається гарний настрій, здоровя й потяг до пізнання!

   Погляньмо один на одного, посміхнімося. Я , бажаю вам  успіхів на сьогоднішньому уроці. Чекаю від вас плідної праці. А працювати на сьогоднішньому уроці ми будемо під таким девізом : „ Добре того навчати – хто хоче все знати”.


ІІ. Актуалізація знань.
Бесіда за запитаннями.
1.     Речовина, що є продуктом виділення шкіри – це... (піт)
2.     Газ, який ми видихаємо – це...  (СО2 )
3.     Білки в травному каналі розщеплюються на...
4.     Жири – на...
5.     Вуглеводи – на...
6.     Кінцевими продуктами розпаду білків, жирів і вуглеводів в клітинах є...
7.     Найбільші травні залози – це...
8.     Кров від тонкого кишечнику прямує до...
9.     Там вона...
10.                       Вода всмоктується в кров в якому відділі травного каналу?

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку, мотивація навчальної діяльності.
 Увесь час ви отримуєте із зовні кисень і кілька разів на день їсте й п’єте, забезпечуючи себе всім необхідним для підтримки життєдіяльності. Проте у вашому організмі відбуваються процеси, які передбачають не споживання , а видалення певних речовин. Ви не тільки вдихаєте повітря, а й видихаєте його, ви постійно пітнієте, у вашому організмі утворюється і видаляється назовні сеча. Яким є біологічний сенс цієї складової обміну речовин між організмом  і середовищем?
   Ви знайдете відповіді на ці запитання , вивчивши розділ „Виділення”, а також дізнаєтесь  про будову й функції сечовидільної системи, про її участь у гомеостазі, про утворення сечі, про причини та профілактику захворювання сечовидільної системи.
ІУ. Вивчення нового матеріалу.
1.     Виділення. Органи виділення.
 У реакціях метаболізму вуглеводи і жири розщеплюються на вуглекислий газ і воду. До кінцевих продуктів розпаду білків належить ще й речовини, які містять Нітроген: сечовину, аміак тощо. Аби зберегти гомеостаз, надлишки цих речовин видаляються з крові, а потім і з організму. Виводяться з організму і надлишки спожитих солей Натрію та Калію тощо.
   Ось ми і підійшли до поняття виділення. Так що ж це за процес?  (робота з підручником , ст.. 127, 2-й абзац)
 Які ж органи беруть участь у цьому процесі? ( бесіда з використанням таблиць)
2.     Будова сечовидільної системи.
А) будова сечовидільної системи(Робота в парах)
Простежте, який шлях проходить сеча від утворення до виведення її з організму (мал.. 37.1.) З’ясуйте, чи може ваш товариш назвати органи, що відповідають за утворення і виведення сечі?
Б) Будова нирки (Робота в парах)
Підготувати питання суперникам.
В) Будова нефрону (Робота в парах)
Які складові нирки відповідають за утворення сечі, а які за її надходження до сечоводів?
Індивідуальна робота (Прочитати 2-й абзац на ст.. 129 та підрахувати:
1)    Скільки разів за добу вся кров , що циркулює у вашому організмі, очищається в нирках? (240 раз)
2)    Скільки за добу крізь нирки проходить крові? ( до 1500л))
3.     Сечовиділення та його регуляція. (Розповідь вчителя)
У. Закріплення знань.
Евристична бесіда.
1.     Через які органи з організму виводяться кінцеві продукти обміну?
2.     Які речовини виводяться з організму із сечею?
3.     З яких органів складається сечовидільна система?
4.     Яку будову має нирка?
5.     Що таке виділення?
6.     Де міститься сфінктер?
Гра „Хто швидше”
Команди записують на листочку, а потім по черзі називають органи, які беруть участь у виділенні продуктів життєдіяльності
Поміркуйте.
 Визначте, які з органів виділення є парними, а які – непарними. Відповідь розмістіть у дві колонки.
Гра „Художник”
Намалюйте на листку схему будови нирки та напишіть гіпотезу про її форму. Переможе та команда, гіпотеза якої буде найреальніша, а зображення нирки найточніше.              
 Розв’язати кросворд
По вертикалі:
1.     Назва процесу видалення речовин з організму (виділення)
2.     назва останнього „депо” сечі (міхур)
По горизонталі:
1.     Парний орган бобюоподібної форми розташований на внутрішній поверхні задньої стінки черевної порожнини на рівні попереку (нирки)
2.     Орган, по якому транспортується сеча до сечового міхура (сечовід)


1




1











2


2

















Ланцюжок
Розмістити таксономічні одиниці нирки з її поверхні і до центру
(Відповідь: Кірковий шар, мозковий шар, ниркові пірамідки, збиральні трубочки, ниркова миска)
Скласти речення із частин слів
Виділення – це процес видалення із організму речовин, що не беруть участь у процесах обміну й порушують гомеостаз.
Тестова перевірка
1.     Які органи беруть участь у видаленні продуктів обміну речовин в організмі людини?
а) серце, кровоносні судини, легені
б) нирки, шкіра, легені, органи травлення
в) нирки, шкіра, кровоносна система
2. Через які органи видаляється сечовина, солі, надлишок води:
а) легені і шкіру
б) травну систему, легені, шкіру
в) нирки, шкіру
3. Які органи відносяться до сечовидільної системи?:

а) нирки, сечоводи, сечовий міхур, сечівник
б) нирки і сечовий міхур
в) нирки і шкіра
4. Функціональною одиницею нирки є:
а) ниркові пірамідки

б) нефрон
в) збиральні трубочки
5. Нирки містяться в:           
а) черевній порожнині         
б) грудній порожнині
в) в травному каналі
6.  Нирки виводять з організму:
а) токсичні продукти життєдіяльності і надлишок води
б) вуглекислий газ і надлишок води
в) токсичні продукти життєдіяльності і вуглекислий газ                 

Поясніть факт:
Улітку у людини виділяється менше сечі ніж узимку?
УІ. Підсумок уроку.

УІІ. Домашнє завдання. Опрацювати параграф 37, дати відповіді на запитання – всім
Поміркуйте:
Вода – життєво необхідна. При голодуванні людина може втратити весь свій жир, 50% білків, але втрата 10% води – смертельна. Щодоби доросла людина споживає 2 літри води. Але для нормальної роботи організму вона потребує в п’ять разів більше. Що є джерелом води в тканинах?



Немає коментарів:

Дописати коментар