Біологія 9 клас
Тема:
Будова і функції сечовидільної системи.
Мета: Визначити
основні шляхи видалення продуктів обміну з організму, ознайомити з будовою і
функціями сечовидільної системи, розвивати навички роботи з підручником, вміння
проводити аналіз тексту та проводити на його основі висновки, розвивати навички
інтерактивного спілкування, виховувати цікавість до свого організму, почуття
колективізму, толерантності.
Девіз: .Добре того навчати – хто
хоче все знати.
Хід уроку
І.
Організаційна частина.
Учитель. -Добрий день, діти! У нашому житті , як казали давні ,усе
тече , усе змінюється. Нехай незмінним залишається гарний настрій, здоров”я й потяг до пізнання!
Погляньмо
один на одного, посміхнімося. Я , бажаю вам
успіхів на сьогоднішньому уроці. Чекаю від вас плідної праці. А
працювати на сьогоднішньому уроці ми будемо під таким девізом : „ Добре того навчати – хто хоче все
знати”.
ІІ.
Актуалізація знань.
Бесіда за запитаннями.
1.
Речовина, що є продуктом виділення шкіри – це... (піт)
2.
Газ, який ми видихаємо – це... (СО2 )
3.
Білки в травному каналі розщеплюються на...
4.
Жири – на...
5.
Вуглеводи – на...
6.
Кінцевими продуктами розпаду білків, жирів і вуглеводів в
клітинах є...
7.
Найбільші травні залози – це...
8.
Кров від тонкого кишечнику прямує до...
9.
Там вона...
10.
Вода всмоктується в кров в якому відділі травного каналу?
ІІІ.
Оголошення теми і мети уроку, мотивація навчальної діяльності.
Увесь час ви отримуєте із зовні кисень і
кілька разів на день їсте й п’єте, забезпечуючи себе всім необхідним для
підтримки життєдіяльності. Проте у вашому організмі відбуваються процеси, які
передбачають не споживання , а видалення певних речовин. Ви не тільки вдихаєте
повітря, а й видихаєте його, ви постійно пітнієте, у вашому організмі
утворюється і видаляється назовні сеча. Яким є біологічний сенс цієї складової
обміну речовин між організмом і
середовищем?
Ви знайдете відповіді на ці запитання , вивчивши розділ „Виділення”, а
також дізнаєтесь про будову й функції
сечовидільної системи, про її участь у гомеостазі, про утворення сечі, про
причини та профілактику захворювання сечовидільної системи.
ІУ.
Вивчення нового матеріалу.
1.
Виділення. Органи виділення.
У
реакціях метаболізму вуглеводи і жири розщеплюються на вуглекислий газ і воду.
До кінцевих продуктів розпаду білків належить ще й речовини, які містять
Нітроген: сечовину, аміак тощо. Аби зберегти гомеостаз, надлишки цих речовин
видаляються з крові, а потім і з організму. Виводяться з організму і надлишки
спожитих солей Натрію та Калію тощо.
Ось ми і підійшли до поняття виділення. Так що ж це за процес? (робота
з підручником , ст.. 127, 2-й абзац)
Які ж органи беруть участь у цьому процесі? ( бесіда з використанням таблиць)
2.
Будова сечовидільної системи.
А) будова сечовидільної системи(Робота в парах)
Простежте, який шлях проходить сеча від
утворення до виведення її з організму (мал.. 37.1.) З’ясуйте, чи може ваш
товариш назвати органи, що відповідають за утворення і виведення сечі?
Б) Будова нирки (Робота в парах)
Підготувати питання суперникам.
В) Будова
нефрону (Робота в парах)
Які складові нирки відповідають за
утворення сечі, а які за її надходження до сечоводів?
Індивідуальна
робота (Прочитати 2-й абзац на ст.. 129 та
підрахувати:
1) Скільки разів за добу вся кров , що циркулює у
вашому організмі, очищається в нирках? (240 раз)
2) Скільки за добу крізь нирки проходить крові? ( до
1500л))
3.
Сечовиділення та його регуляція. (Розповідь
вчителя)
У.
Закріплення знань.
Евристична
бесіда.
1.
Через які органи з організму виводяться кінцеві продукти
обміну?
2.
Які речовини виводяться з організму із сечею?
3.
З яких органів складається сечовидільна система?
4.
Яку будову має нирка?
5.
Що таке виділення?
6.
Де міститься сфінктер?
Гра „Хто швидше”
Команди записують на листочку, а потім
по черзі називають органи, які беруть участь у виділенні продуктів
життєдіяльності
Поміркуйте.
Визначте, які з органів виділення є парними, а
які – непарними. Відповідь розмістіть у дві колонки.
Гра „Художник”
Намалюйте на листку схему будови нирки
та напишіть гіпотезу про її форму. Переможе та команда, гіпотеза якої буде
найреальніша, а зображення нирки найточніше.
Розв’язати кросворд
По вертикалі:
1.
Назва процесу видалення речовин з організму (виділення)
2.
назва останнього „депо” сечі (міхур)
По горизонталі:
1.
Парний орган бобюоподібної форми розташований на
внутрішній поверхні задньої стінки черевної порожнини на рівні попереку (нирки)
2.
Орган, по якому транспортується сеча до сечового міхура
(сечовід)
1
|
|||||||
1
|
![]() |
||||||
2
|
|||||||
2
|
|||||||
Ланцюжок
Розмістити таксономічні
одиниці нирки з її поверхні і до центру
(Відповідь: Кірковий шар, мозковий шар,
ниркові пірамідки, збиральні трубочки, ниркова миска)
Скласти речення із частин слів
Виділення – це
процес видалення із організму речовин, що не беруть участь у процесах обміну й
порушують гомеостаз.
Тестова
перевірка
1.
Які органи беруть участь у видаленні продуктів обміну
речовин в організмі людини?
а) серце,
кровоносні судини, легені
б) нирки, шкіра,
легені, органи травлення
в) нирки, шкіра,
кровоносна система
2. Через які
органи видаляється сечовина, солі, надлишок води:
а) легені і
шкіру
б) травну
систему, легені, шкіру
в) нирки, шкіру
3. Які органи
відносяться до сечовидільної системи?:

а) нирки, сечоводи, сечовий міхур,
сечівник
б) нирки і
сечовий міхур
в) нирки і шкіра
4.
Функціональною одиницею нирки є:
а) ниркові
пірамідки

б) нефрон
в) збиральні
трубочки
5. Нирки
містяться в:
а) черевній
порожнині
б) грудній
порожнині
в) в травному
каналі
6. Нирки виводять з організму:
а) токсичні
продукти життєдіяльності і надлишок води
б) вуглекислий
газ і надлишок води
в) токсичні
продукти життєдіяльності і вуглекислий газ
Поясніть факт:
Улітку у людини
виділяється менше сечі ніж узимку?
УІ. Підсумок уроку.
УІІ. Домашнє завдання. Опрацювати
параграф 37, дати відповіді на запитання – всім
Поміркуйте:
Вода – життєво
необхідна. При голодуванні людина може втратити весь свій жир, 50% білків, але
втрата 10% води – смертельна. Щодоби доросла людина споживає 2 літри води. Але
для нормальної роботи організму вона потребує в п’ять разів більше. Що є
джерелом води в тканинах?

Немає коментарів:
Дописати коментар